Психолого-педагогічний
супровід дітей з розладами спектра аутизму в умовах інклюзії
З-поміж викликів, що постали перед нашим
суспільством, надзвичайно гострим є забезпечення рівного доступу до освіти всіх
дітей, особливо тих, хто потребує спеціальних умов виховання, корекційного
навчання та розвитку особистості, соціальної інтеграції в реальне життя.
Саме інклюзивний процес стає підґрунтям для
здійснюваної психологічної корекції порушень особистісного розвитку аутичної
дитини, розуміння її проблем із боку оточення. Його допомога стимулюватиме
формування довіри аутистів до інших людей, які трапляться їй згодом на
життєвому шляху.
Діти з аутизмом унікальні, до них має бути
застосований особливий підхід з орієнтиром на світові стандарти та розроблені
ефективні методи корекції та навчання.
Для
того,щоб системна рання
допомога створила умови для введення дітей з аутизмом в освітній
простір, мають відбуватися паралельно два процеси:
виховання та навчання дітей з аутизмом у
освітніх закладах;
корекційно-розвивальна робота з ними.
Фахівців,які долучаються до цих процесів, об’єднують в мультидисциплінарну
команду з приводу розроблення і втілення індивідуальної навчальної програми на
кожну дитину особисто.
Зважаючи на те, що мета інклюзивного навчання
дітей і з розладами аутичного спектра, –
це набуття такими дітьми самостійності, адаптивності, професійної визначеності.
Саме тому індивідуальну навчальну програму
можна назвати наріжним каменем спеціальної освіти, який має вагоме значення
щодо успішного перебігу інклюзивного навчання. Розробка та впровадження
ефективної індивідуальної навчальної програми передбачає активність багатьох
людей, послідовні цілеспрямовані кроки, і спільне прийняття рішень. Це можливе
тільки за умови дійсно командної роботи, а саме: узгоджених дій і підтримки
фахівцями та батьками один одного у непростому завданні налагодження
продуктивного навчання та розвитку дитини з аутизмом в такому потрібному для
неї інклюзивному середовищі.
Зрозуміло, для того, щоб аутична дитина
витримувала присутність інших людей поруч з собою, її треба підготувати:
розвинути у неї почуття безпеки, а потім -
довіри до світу людей;
налагодити з нею спілкування хоча б через один
інформаційний канал (орган почуттів) - зоровий, слуховий, тактильний (дотики),
жестовий, словесний;
звертати увагу на її стан й усіма можливими
способами знімати напругу, досягати розкутості і одночасно - організовувати,
мобілізувати психомоторну сферу як основу розвитку психіки.
Труднощі роботи з аутичними дітьми пов’язані тим, що вони використовують для спілкування
свою таємну мову, бачать світ по-своєму, особливо, та сприймають себе й
оточення по-іншому. Можливо, вони є «відстороненим розумом», але водночас
залишаються дітьми. Обов’язок дорослих — допомогти їм. Діти, які страждають на
аутизм, можуть мати різний рівень інтелектуальних здібностей: від значної
розумової відсталості до рівня, що перевищує середній.
Аутичні діти потребують особливого відношення,
особливих підходів, прийомів під час проведення корекційно-відновлювальної
роботи.
Слід зазначити, що корекційно-відновлювальний
процес у роботі з дітьми аутистами дуже тривалий і потребує використання нетрадиційних методик;
крім того, виникає серйозна проблема: особливості навчання аутичної дитини
у школі, тому що більшість таких дітей, маючи певні природні здібності,
потрапляють до загальноосвітніх шкіл, де на перших порах у них не виникає
особливих проблем. Проблеми з'являються, коли дитина переходить до середньої
шкільної ланки, адже у програму навчання вводяться нові предмети, для засвоєння
яких необхідне логічне мислення та
агресії і самоагресії?"
У зв'язку з
симптоматикою РДА педагогам та психологам необхідно залучити дитину в спільну
діяльність, цьому буде сприяти використання різноманітних форм взаємодії з
аутичною дитиною через збагачення її емоційного та інтелектуального досвіду.
Для того, щоб
зрозуміти, з чого почати корекційну роботу, необхідно визначити ведучий
напрямок: розвитку мови, навичок соціальної взаємодії, уяви тощо. У свою чергу,
вибір напрямку залежатиме від потреб конкретної дитини. В одному випадку
необхідно в першу чергу навчити її навичкам самообслуговування, в іншому -
знизити рівень тривожності, провести роботу із зняття страхів, налагодження
первинного контакту, створення позитивного емоційного клімату і комфортної
психологічної атмосфери для занять.
Запорука успіху в
роботі з аутичними дітьми -
гнучкість поведінки, вміння вчасно зорієнтуватися та перебудувати
заняття. Тому на перших етапах недоцільно чітко структурувати їх хід.
Основна увага повинна бути приділена створенню емоційно комфортної атмосфери.
Важливо враховувати навіть такі моменти як постійність у часі занять та одяг
спеціаліста - це допоможе дитині звикнути до нього.
Якщо дитина не приймає
інструкцій і правил, що їй пропонуються, ні в якому разі не можна нав'язувати
їх насильно.
Потрібно придивитися
до того, що і як хоче робити вона сама, підігравати її, зайнятися тим, що їй
цікаво. Це допоможе налагодити з дитиною контакт.
Для подолання аутизму радимо, поряд з іншими
спеціальними заходами, використовувати ігри з природними матеріалами (піском,
снігом, водою, листям). Ігрові дії з природним матеріалом стають своєрідними
стимулами для розвитку у дітей із аутичним синдромом комунікативно-мовленнєвих
умінь. Окрім цього, ігри заспокоюють, розслабляють, знімають агресивність.
Зрозуміло, що ефективність
психолого-педагогічного впливу залежить від низки чинників, серед яких: ступінь
важкості ускладнень у розвитку дитини; період її початку, чіткість поставлених
корекційних задач; особливості організації корекційно-розвивального процесу;
професійний і особистісний досвід фахівця.
Досвід показує, що психологічна допомога
повинна здійснюватися досить інтенсивно впродовж тривалого часу. Окрім того,
позитивна динаміка розвитку дитини безпосередньо залежить від встановлення
ефективної взаємодії фахівця з її родиною, розуміння близькими особливостей
кожного етапу розвитку дитини, активного й послідовного залучення їх до
корекційно-розвивального та навчального процесів.
Ми вважаємо, що інклюзивна форма навчання для
дітей з розладами аутичного спектру є найбільш ефективною, оскільки поступово
формується модель здорового повноцінного способу життя.
Немає коментарів:
Дописати коментар