Діти із затримкою
психічного розвитку
Затримка психічного
розвитку може зумовлюватися багатьма чинниками.
Зокрема, це: спадкова схильність,
порушення функціонування мозку в період внутрішньоутробного
розвитку, пологові ускладнення, хронічні й тривалі захворювання в ранньому
дитинстві, невідповідні умови виховання тощо.
Залежно від цих
факторів виділяють різні форми затримки.
- Конституціонального
та соматогенного походження - дитина мініатюрна і зовні тендітна, структура її емоційно-вольової сфери
відповідає більш ранньому вікові, часті хвороби знижують вимогливість
батьків, загальна слабкість організму знижує продуктивність її пам'яті, уваги,
працездатності, гальмує розвиток пізнавальної діяльності.
- Психогенного
походження - зумовлена невідповідними умовами виховання (надмірна
опіка чи недостатнє піклування про дитину).
Розвиток затримується внаслідок обмеження комплексу подразнень, інформації, що надходить з оточуючого середовища.
- Церебрально-органічного походження - найстійкіша і найскладніша, зумовлена ураженням головного мозку дитини внаслідок
патологічних впливів (переважно у другій половині вагітності).
Характеризується зниженою научуваністю з огляду на низький рівень розумового розвитку і проявляється у
труднощах засвоєння навчального матеріалу, відсутністю пізнавального
інтересу та мотивації навчання.
Значна частина дітей із затримкою
психічного розвитку, отримавши своєчасну корекційну допомогу, засвоює
програмовий матеріал і "вирівнюється" по закінченні початкової школи. Водночас, чимало учнів і в
наступні роки шкільного навчання потребують особливих умов організації
педагогічного процесу через значні труднощі у засвоєнні навчального матеріалу.
Учень, який має подібні труднощі,
потребує ретельного психолого-педагогічного вивчення для визначення оптимальних
та ефективних методів навчання. Робота з батьками таких дітей має виключно
важливе значення, оскільки їхнє розуміння природи труднощів і відповідна допомога в колі родини сприятимуть
подоланню труднощів у навчанні.
Кілька
порад вчителеві
·
Зосередьте увагу на сильних сторонах
учня і спирайтеся на них у процесі навчання. Водночас, будьте готові, що
доведеться поступово заповнювати прогалини у знаннях, вміннях і навичках учня.
·
Подавайте зміст навчального матеріалу
невеликими частинами, використовуючи мультисенсорний підхід (слуховий,
візуальний, маніпуляційний). Якомога більше повторюйте та закріплюйте вивчене.
·
Заохочуйте учня,
підтримуйте позитивну мотивацію навчання.
·
Дещо сповільніть
темп навчання, зважаючи на знижені психічну витривалість і розумову працездатність
учня. Будьте терплячими, якщо учневі необхідно пояснити чи показати щось
багаторазово. Віднайдіть оптимальний варіант взаємодії з ним (поясніть новий матеріал до уроку, на занятті дайте письмовий
тезовий план, алгоритм дій тощо).
·
Розчленовуйте завдання на окремі
невеликі частини. Якщо необхідно - складайте письмовий алгоритм поетапного
виконання завдання. Усні інструкції давайте по одній, доки учень не навчиться
утримувати у пам'яті одразу кілька.
·
Практикуйте
прикладне застосування набутих учнем знань.
·
Спільно з учнем
покроково аналізуйте виконання завдання.
·
Урізноманітнюйте навчальну діяльність,
однак, забезпечуйте плавний перехід від одних видів діяльності до інших.
·
Завдання мають
відповідати можливостям учнів та виключати відчуття стійких невдач.
·
Надавайте учням достатньо часу для
виконання завдання та практичного застосування нових умінь і навичок, водночас,
надто тривале виконання однієї вправи може стомити його.
·
Не перекладайте
подолання проблем у навчанні виключно на батьків. Допомагайте їм усвідомлювати найменші успіхи учня та закріплювати їх.
Учні з труднощами у навчанні потребують не
авторитарних підходів у сімейних стосунках, а виваженого, доброзичливого ставлення
до дитини.
· Подолання труднощів у навчанні - це результат спільної тривалої та копіткої роботи педагогів, психологів, батьків і навіть терапевтів.
Немає коментарів:
Дописати коментар