Актуальною проблемою
сучасної соціально-педагогічної теорії та практики є підготовка дітей з
порушеннями опорно-рухового апарату до якісної та послідовної соціальної інтеграції. Дуже важливо в свій час правильно зорієнтувати і
допомогти дитині стати на шлях соціалізації. Приділення уваги даному питанню
великою кількістю педагогів, психологів, соціологів зумовлене тим, що діти з
порушеннями опорно-рухового апарату в сучасному демократичному суспільстві не
мають права залишатися на узбіччі соціально-культурних процесів, системи
людських взаємин та цінностей. Ці діти мають такі ж права, як і здорові діти,
їм необхідно повноцінно навчатися, отримувати загальну освіту
та в майбутньому приносити користь суспільству й державі. Варто зауважити, що при правильному підході
до дітей, які мають проблеми з опорно-руховим апаратом можна досягнути
неабияких результатів. Дуже часто з таких з людей, котрі народилися з такою
вадою виростають неймовірні вчені, вчителі. Більше того такі особистості мають
більше бажання жити і робити , щось для розвитку державих і самих себе, аніж
здорові люди.
Сутність готовності
дітей з порушеннями опорно-рухового апарату до навчання та виховання в
загальноосвітній школі розглядається
нами як комплексна характеристика дитини, у якій розкриваються рівні розвитку
психофізичних якостей, що є найважливішою передумовою для включення її в
загальноосвітнє середовище.
Одним з найважливіших критеріїв балансу стабільності суспільства
розглядається підтримка людського потенціалу, який утворює соціальну систему.
Мається на увазі не тільки забезпечення відтворення населення, прожиткового
мінімуму, здоров'я людей, але і створення умов для їхнього особистісного
розвитку. Для осіб з порушеннями опорно-рухового апарату це, в першу чергу,
означає надання можливостей для успішної інтеграції, що виступає найважливішим
чинником нормального функціонування і стабільності в суспільстві.
Соціальна взаємодія осіб з порушеннями опорно-рухового апарату
відбувається на рівні споживання як форми соціальної активності. Тому велику
роль в здійсненні взаємодії осіб з порушеннями опорно-рухового апарату відіграє
система взаємних очікувань, що пред'являються індивідами і соціальними групами
один до одного перед здійсненням соціальних дій. Взаємодія може продовжуватися
і стати стійкою, багаторазовою, постійною. Так, вступаючи у взаємодію з
колегами, ми знаємо, як вони повинні поводитися по відношенню до нас і як ми
повинні взаємодіяти з ними. Порушення таких стійких очікувань, як правило,
призводить до видозміни характеру взаємодій і навіть до переривання спілкування.
, Інтелектуальний розвиток дітей із порушеннями опорно-рухового апарату характеризується дисгармонійністю: недорозвиненістю перцептивних функцій, й однобічністю досвіду, що накладає відбиток і на словесно-логічне мислення та мовлення, які бувають відносно збереженими. Застосуванню наявних знань і вмінь суттєво перешкоджає дуже нестійка увага та малий обсяг оперативної пам’яті, зумовлені великою виснажуваністю нервових процесів, низькою працездатністю. Навіть у тих випадках, коли говорять про нормальний інтелектуальний розвиток дитини з порушеннями опорно-рухового апарату, у ньому все одно є чимало слабких ланок, для виправлення та компенсації яких потрібна систематична індивідуалізована педагогічна допомога.
Соціально-педагогічна робота з дітьми з порушеннями опорно-рухового
апарату має ґрунтуватися на засадах соціально-психологічної та педагогічної
допомоги, соціальної адаптації та реабілітації.
Професійне
інформування та консультування включає в себе забезпечення дітям з порушеннями
опорно-рухового апарату вільного доступу до консультаційної допомоги з боку
відповідних спеціалістів у використанні різноманітних джерел інформації (описів
професій, відеофільмів, аудіо записів, листівок, буклетів, довідників,
переліків рекомендованих інвалідам професій і навчальних закладів, де можна їх
отримати, медичних протипоказань до засвоєння певних професій, паспортів
підприємств та організацій тощо). Всі ці джерела інформації використовуються
для допомоги дітям у виборі або зміні професії відповідно до стану здоров'я,
нахилів і здібностей, а також з урахуванням потреб ринку праці.
Ефективність
професійної реабілітації та трудова зайнятість дітей з порушеннями
опорно-рухового апарату значною мірою залежить від якісної психологічної підтримки,
професійної орієнтації і їх професійного навчання.
Психологічна
підтримка шляхом здійснення психологічної консультації, психологічної корекції
забезпечує досягнення оптимального психоемоційного стану інваліда, його
гармонізації, сприяє самореалізації особистості.
Професійна
орієнтація через надання послуг з професійної інформації й адаптації сприяє
особам з обмеженими можливостями у виборі професії, спеціальності, виду
трудової діяльності відповідно до стану здоров'я, обдарувань, здібностей,
інтелектуального рівня, інтересів, бажань, з одного боку, та потреб суспільного
виробництва в працівниках - з іншого. Оскільки для інвалідів звужені межі
професійного вибору, їм більше, ніж здоровим громадянам, потрібні послуги з
психологічної підтримки та професійної орієнтації. Адже обґрунтований вибір
професії с першим важливим стратегічним кроком, від якого залежить ефективність
не лише професійної реабілітації, а й майбутньої трудової діяльності. При
адекватному виборі професії, спеціальності така людина зможе реалізувати себе в
праці, розвивати власний творчий потенціал, підвищувати
професійно-кваліфікаційний рівень.
Узагальнення
результатів дослідження сприятливих і несприятливих умов для здійснення
соціально-педагогічної роботи в мікрорайоні, а також даних соціальної
паспортизації класів вимагає розробки основних орієнтирів
соціально-педагогічної діяльності в загальноосвітній школі інклюзивної
орієнтації. Кожний освітній заклад інклюзивної орієнтації має створити власні
умови для організації соціально-педагогічної роботи.
Діяльність соціального педагога в загальноосвітньому закладі інклюзивної орієнтації пов’язана з усіма членами педагогічного колективу. Першочерговим завданням роботи шкільного соціального педагога є встановлення зв’язків і співпраці з дирекцією школи, спеціалістами соціальної сфери, які допомагають у методичному та практичному здійсненні корекційної та розвиваючої роботи з учнями з особливими потребами. Ефективність навчально-виховної, корекційно-розвиваючої та лікувально-профілактичної діяльності в закладі інклюзивної орієнтації залежить від узгодженості дій педагога як ключової фігури з фахівцями різного профілю (соціального педагога, спеціального педагога, психолога, медичного працівника та ін.), які входять до складу команди фахівців. Робота цієї команди спрямована на: оцінювання стану розвитку кожної дитини; розробку та реалізацію індивідуальних планів роботи з дитиною з особливими потребами; планування додаткових послуг; аналіз та оцінку результатів спільної діяльності; підвищення рівня кваліфікації членів команди.
Перспективними можуть бути також дослідження щодо створення
відповідної системи підготовки соціальних педагогів для роботи з дітьми у яких присутні порушення опорно-рухового
апарату та розроблення методичного забезпечення їх соціально-педагогічної
діяльності. Проте
кожен з нас має бути чесним перед собою. На даний момент діти, які мають
проблеми з опорно-руховим апаратом знаходяться в великій небезпеці. Вони
оточені агресивною поведінкою та байдужістю оточуючих. Важливо знайти
правильний підхід до таких дітей. Обов’язок людства-це продуктивний діалог з
дитиною, що має проблеми з опорно-руховим апаратом, розуміння внутрішнього
світу та розмова мовою любові. Адже ще Мати Тереза говорила: «Любов не може
існувати сама по собі, тоді вона не має жодного значення. Любов потрібно
застосовувати в дії, а ця дія і є служінням».
Немає коментарів:
Дописати коментар